25 February 2012

Supermat??


Nei da, bloggen har ikke blitt til matblogg..... men jeg er interessert i mat og da får det bli noen mat innlegg og. I dag tror jeg frokosten kan kalles supermat.... er ikke helt sikker, men sunn var den i hvert fall og kjempe god! 
Disse havrekakene har jeg laget for noen år og synes de er utrolig gode. De andre i huset er ikke enige, desverre..... 






2 kopper Havregryn, sakset mandler og pecan nøtter i en bolle. 
ca 8-10 dadler legges i kokende vann for par minutter og røres sammen med 4 eggehviter. Jeg bruker blender men det kan like godt gjøres på hånd. Så er alt sammen blandet sammen.



Så lager jeg små kuler med spiseskje og steker kakene på varm stekepanne uten smør eller olje. På panna trykker jeg på de med spade så de blir flate. Steke for par minutter på hver side. 


Disse sammen med mango, ananas og kopp frukt te. 




I dag har jeg skikkelig vår følelse. Snøen har smeltet, sola skinner, jeg har ryddet litt i hagen og når vaskemaskinen er ferdig skal jeg henge tøyet UT! Dynene henger ut om vindu og jeg har mange planer i helgen om vasking, strikking, sying og kos her hjemme. En gå tur i god været skal jeg også få til. Herlig! 
Hva skal du i helgen?

Ofurmatur? Ég veit það ekki, en held að morgunmaturinn í dag geti vel flokkast sem slíkur. Þessa hafraklatta er ég búin að gera reglulega í nokkur ár eftir að ég fékk uppskriftina hjá einkaþjálfara. 2 bollar haframjöl, lúka af söxuðum möndlum og pecan hnetum, ca 10 döðlur lagðar í vatn í nokkrar mínútur, 4 eggjahvítur og pínu agave sýróp ef vill. Öllu blandað saman, búnar til kúlur/klessur með matskeið og steikt á þurri pönnu. Kökurnar eru flattar út á pönnunni og steiktar í nokkrar mínútur á hvorri hlið. 
Þessir klattar, mangó, ananas og ávaxtate, dásamlegur morgunmatur! 
Í dag er ég í vorfíling. Snjórinn er bráðnaður, sólin skín, ég er búin að taka aðeins til í garðinum og þegar þvottavélin er búin að þvo ætla ég að hengja þvottinn ÚT! Sængurnar hanga út um gluggana og ég hef hin og þessi plön um helgina sem ég ætla að dundast í hérna heima. Einn göngutúr í góða verðinu er líka möst. Dásamlegt! 
Hvað ætlar þú að gera um helgina?


1 comment:

  1. Mmmm, disse så knakende gode ut! og sammen med mango ananas og te? YAM YAM!! =)))) Ha en fortsatt god kveld! =)

    ReplyDelete